Η Ιστορία πίσω από την εταιρεία Logos2Learn
Αύγουστος 27, 2018
Μάθημα Ζωής
Οκτώβριος 7, 2018

«Ξέρεις ποιος είμαι εγώ;» Ιστορίες Ακαδημαϊκής Τρέλας

Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά.

Είστε μεταπτυχιακός φοιτητής. Έχετε ολοκληρώσει τα μαθήματα που απαιτούνται και βρίσκεστε στη φάση αναμονής γνωστοποίησης (από πλευράς του ιδρύματος) του επιβλέποντος καθηγητή, ο οποίος θα σας καθοδηγήσει ως φάρος φωτεινός προς τη σωστή κατεύθυνση επιτυχούς ολοκλήρωσης της έρευνάς σας, στο πεδίο όπου εσείς ήδη έχετε επιλέξει να τη διεξάγετε.

Σωστά;

Χμ, περίπου… Διότι υπάρχουν δύο τινά στην εξέλιξη του σεναρίου μέχρι στιγμής:

  1. Είστε ήδη
    αγχωμένος, καθώς περνά ο καιρός και δεν ξέρετε τι ακριβώς θα γίνει, αν θα προλάβετε να υλοποιήσετε όλα αυτά που έχετε ακούσει από συμφοιτητές σας και λοιπούς ότι απαιτούνται και γίνονται κατά τη διάρκεια εκπόνησης μιας μεταπτυχιακής τελικής εργασίας.
  2. Είστε χαλαρός, γιατί εφόσον ακόμη δεν σας έχει ειδοποιήσει κανείς από το ίδρυμα επίσημα ότι έχετε πχ έναν συγκεκριμένο επιβλέποντα καθηγητή ή ότι πρέπει να υποβάλετε κάποιο κείμενο, ε τότε όλα καλά! «Έχουμε χρόνο ακόμη μπροστά μας» σκέφτεστε, «ας ασχοληθούμε με κάτι άλλο για την ώρα και βλέπουμε».

Και ξαναρωτάω: Σωστά;

Χμ, όχι ακριβώς. Διότι και τα δύο παραπάνω σενάρια κρύβουν σημαντικές και κρίσιμες παγίδες στις εξής λέξεις και φράσεις (ανά περίπτωση).

Παγίδες 1ηςπερίπτωσης

  • «αγχωμένος» & «περνά ο καιρός»:

Δικαίως αγχώνεστε όσο περνά ο καιρός, εφόσον είστε σοβαρός και υπεύθυνος άνθρωπος που θέλει να προγραμματίζει τις δράσεις του, ειδικά όντας ενήλικας με πολλαπλούς ρόλους και υποχρεώσεις. Αυτή την παγίδα του άγχουςστρέψτε την υπέρ σας. Δηλαδή, προκειμένου να μην «περνά απλά ο καιρός», κερδίστε τώρα χρόνογια συλλογή και μελέτη πληροφοριών που αφορούν στο γενικό θέμα με το οποίο θέλετε να ασχοληθείτε. Σίγουρα τίποτα δεν θα πάει χαμένο, όσο και αν εξειδικευτεί το θέμα σας.

  • «δεν ξέρετε τι ακριβώς θα γίνει»

Γι’ αυτό πάρτε την πρωτοβουλία της μελέτης και αναζητήστε βοήθεια πχ παρακολουθώντας σχετικά εργαστήρια από ειδικούς του χώρου.

  • «όλα αυτά που έχετε ακούσει»

Κρατήστε μικρό καλάθι ή, ακόμη καλύτερα, κλείστε τα αφτιά σας. Είστε μοναδική περίπτωση και όλα εξαρτώνται σε σημαντικό βαθμό από το πώς εσείς θα χειριστείτε την όποια κατάσταση προκύψει, προκειμένου να επιβιώσετε και τελικά να πετύχετε τον στόχο σας.

Παγίδες 2ηςπερίπτωσης

  • «χαλαρός»

Ό,τι επενδύσετε τώρα αυτό θα λάβετε αργότερα! Άρα και πάλι: όλα με μέτρο! Ακόμη και η χαλαρότητα…

  • «έχουμε χρόνο»

Για ποιο πράγμα; Βρισκόμαστε ήδη στον Οκτώβριο μήνα και πριν το καταλάβετε θα φτάσουν τα Χριστούγεννα και ο καθηγητής σας θα σας ζητά το πρώτο ολοκληρωμένο κείμενο της ιδέας σας για το ερευνητικό πρόβλημα που θα μελετήσετε. Προλάβετέ τον και προετοιμαστείτε, μελετώντας και κρατώντας σημειώσεις. Έτσι μόνο γεννιούνται ιδέες!

  • «ας ασχοληθούμε με κάτι άλλο»

Μην προτρέχετε και θέστε στον εαυτό σας ρεαλιστικές προτεραιότητες. Βρίσκεστε ένα βήμα (για την ακρίβεια 11 μήνες) πριν την ολοκλήρωση των μεταπτυχιακών σας σπουδών, ό,τι και αν σημαίνει ή συνεπάγεται ή συμβολίζει αυτό για τον καθένα από εσάς: κύρος στον περίγυρο, επαγγελματική ανέλιξη και εξέλιξη, προσωπική αυτοπραγμάτωση. Μην τα θαλασσώσετε τώρα και μην φορτώσετε υπερβολικά το πρόγραμμά σας, ειδικά γι’ αυτούς τους 11 εναπομείναντες μήνες, κατά τους οποίους θα δοκιμαστούν οι αντοχές σας φυσικές, σωματικές, ψυχικές και γνωστικές. Επομένως, κρατήστε δυνάμεις για να μην… καείτε!

Και ποια είμαι εγώ που σας τα λέω όλα αυτά;

Για πάνω από 10 χρόνια έχω συνεργαστεί με φοιτητές οι οποίοι έχουν περάσει από όλες αυτές τις φάσεις (και ακόμη περισσότερες). Η εμπειρία μου, αλλά και οι ίδιοι οι φοιτητές σε σχετική έρευνα, μου έχουν αποκαλύψει πως τα σημαντικότερα εμπόδια που αντιμετώπισαν σε αυτή την πορεία ακαδημαϊκής γραφής και διεξαγωγής της έρευνάς τους αφορούν στην:

  1. Εξειδίκευση του ερευνητικού προβλήματος
  2. Αναζήτηση και οργάνωση πληροφοριών
  3. Τήρηση χρονοδιαγράμματος
  4. Συγγραφή του ακαδημαϊκού κειμένου
  5. Επικοινωνία με τον επιβλέποντα

Τα τέσσερα (4) από τα πέντε (5) αυτά προβλήματα λύνονται πολύ εύκολα. Το ένα (1) όμως από αυτά, αν δεν είναι σωστό εξ αρχής, τότε υπάρχει σοβαρό ζήτημα, που γιγαντώνει και τα άλλα τέσσερα (4). Και αυτό έχει να κάνει με τον ανθρώπινο παράγοντα, δηλαδή, τον Επιβλέποντα Καθηγητή και εσάς.

Ο σωστός, υπεύθυνος και τελικά επαγγελματίας Επιβλέπων (Α Επιβλέπων πρωτίστως, αλλά και Β αξιολογητής δευτερευόντως) θα σας καθοδογήσει στο πώς να λύσετε τα τέσσερα ζητήματα ακαδημαϊκού χαρακτήρα που προαναφέρθηκαν (δηλαδή στο ερευνητικό πρόβλημα, την οργάνωση και συγγραφή του κειμένου, την τήρηση του χρονοδιαγράμματος).

Αν, όμως, δεν υπάρχει σωστή επικοινωνία μεταξύ σας τότε… ζόρικα τα πράγματα.

Καλή επικοινωνία ενδέχεται να μην υπάρχει:

  • είτε επειδή εσείς ως φοιτητής δεν δέχεστε με ανοικτό μυαλό την κριτική και ανατροφοδότηση που σας δίνει ο καθηγητής σας,
  • είτε επειδή ο καθηγητής σας δεν ασχολείται επαρκώς με την προσπάθειά σας για τους δικούς τους λόγους, οι οποίοι, αν δεν έχουν να κάνουν με μια πιθανή δική σας στάση όπως η παραπάνω, τότε δυστυχώς πέσατε σε ανεύθυνο καθηγητή, ο οποίος δεν έχει καμία δικαιολογία να μην κάνει σωστά τη δουλειά του. Μία δουλειά για την οποία εξ αρχής γνώριζε πόσο αμοίβεται, τι απαιτήσεις έχει και τι φόρτο εργασίας συνεπάγεται. Σε αυτή την περίπτωση εγκαίρως, έχοντας στα χέρια σας γραπτές αποδείξεις (πχ  emails), ενημερώστε τον υπεύθυνο των σπουδών σας σχετικά, ώστε να μεριμνήσει, προτού χαθεί μία χρονιά σπουδών.

Όλα αυτά με μία σημαντική προϋπόθεση: ότι και εσείς είστε σωστοί, υπεύθυνοι, ενεργοί φοιτητές και επιθυμείτε την καλύτερη δυνατή επικοινωνία προς όφελός σας.

Καλή τύχη (με μία δόση χιούμορ από τον Αρκά για όλους εμάς που επικαλούμαστε το γνωστό «ξέρεις ποιος είμαι εγώ;» προκειμένου να ισχυροποιήσουμε τη θέση μας είτε ως καθηγητές είτε και ως φοιτητές…)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *