Όλα θα πάνε καλά
Οκτώβριος 22, 2018
Πάμε παρακάτω!
Οκτώβριος 30, 2018

To _ _ _ είναι εδώ, ενωμένο δυνατό!

Συνθήματα ακούμε πολλά από και προς πολλές κατευθύνσεις, σε μία προσπάθεια να συμπυκνωθεί ένα ολόκληρο πολιτικό (συνήθως) περιεχόμενο σε μία φράση, την οποία ρυθμικά θα φωνάζει ένα συγκεντρωμένο πλήθος ομοϊδεατών.

Ως οπαδός της κουλτούρας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (την ανοικτότητα την αφήνω παραμέρως, διότι αυτή είναι μία άλλη ξεχωριστή ιστορία) νιώθω την ανάγκη να βροντοφωνάξω –ελπίζω όχι μόνη- πως «το ΕΑΠ είναι εδώ ενωμένο δυνατό!»

Γιατί το λέω αυτό;

Σήμερα το πρωί ανήρτησα στο forum του τμήματός όπου διδάσκω “Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση” στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (εξού το ΕΑΠ ως αρτικόλεκτο για όσους δεν το γνωρίζουν) ένα μήνυμα που έχει ως εξής:

«Καλημέρα αγαπητά μέλη του τμήματος ΑΘΗ1,

Με μεγάλη μου χαρά έλαβα τα μηνύματά σας σε αυτό εδώ το forum και κυρίως τη χαρμόσυνη (!) είδηση ότι επιτέλους λάβατε τους 2 πρώτους τόμους. 

Σχετικά με το ερώτημά σας για τα δεδομένα της πηγής που σας έστειλα περί του διλήμματος του ΕΑΠ, με συγγραφέα τον κ. Λιοναράκη, μπορείτε να τα αντλήσετε από το σύντομο βιογραφικό του, το οποίο βρίσκεται αναρτημένο εδώ: https://www.eap.gr/images/stories/pdf/2016_CV_AntonisLionarakis.pdf

Είναι μία καλή ευκαιρία να δείτε, επίσης, το πώς διαμορφώνονται προσωπικότητες όπως του κ. Λιοναράκη, ο οποίος είναι μεταξύ των πρωτεργατών ίδρυσης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου, το οποίο όπως έχουμε συζητήσει συνιστά το 19ο Πανεπιστήμιο της Χώρας. Σε αυτό το βιογραφικό θα δείτε μεταξύ άλλων και το Μετάλλιο που έχει λάβει για την Αντιστασιακή του Δράση, αλλά και την Τιμητική διάκριση για την προσφορά του προς το ΕΑΠ, που μόλις προανέφερα.

Η αλήθεια είναι ότι φέτος ειδικά, η λειτουργικότητα του ΕΑΠ εμφανίζει κάποιες αρρυθμίες που όμως σιγά σιγά ομαλοποιούνται. Αυτές οι αρρυθμίες σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μειώσουν την αξία του ιδρύματος αυτού, το οποίο προσφέρει 20 χρόνια τώρα σπουδές από απόσταση προς όφελος χιλιάδων ενηλίκων, οι οποίοι δίχως αυτό θα έχαναν το δικαίωμα και την ομορφιά της διαβίου μάθησης. Και μην κοιτάτε τώρα που έχουν ξεφυτρώσει παντού δήθεν (και αυτό το γράφω με πάσα βεβαιότητα) εξ αποστάσεως προγράμματα σπουδών. Η ποιότητά τους δεν σχετίζεται ούτε στο ελάχιστο -στις περισσότερες των περιπτώσεων- με ό,τι συνιστά πραγματικά εξ αποστάσεως εκπαιδευση: δηλαδή, κατάλληλα διαμορφωμένο εκπαιδευτικό υλικό και ανθρώπους που γνωρίζουν και έχουν εκπαιδευτεί, ώστε να διδάσκουν από απόσταση και να μειώνουν αυτές τις (όποιες) αποστάσεις -όχι απλά τις φυσικές και γεωγραφικές- αλλά τις ανθρώπινες που συμβαίνουν έτσι και αλλιώς σε μία σχέση δασκάλου και μαθητή. Για αυτό σας παρακαλώ, παρά τις αντιξοότητες κρατήστε ό,τι καλύτερο μπορεί να σας προσφέρει αυτό το Ίδρυμα και διαδόστε το ως μία εξαιρετική πρακτική που πραγματικά έχει ανταποδοτικότητα σε όσους το επιλέγουν και το εμπιστεύονται. Θέλω να πιστεύω ότι ακόμη και τα τρέχοντα προβλήματα που κάπως θολώνουν την εικόνα αυτού του Ιδρύματος δεν είναι αρκετά για να το πλήξουν. Αρκεί να σκεφτεί κανείς τους μιμητές του. Κάτι παραπάνω ξέρουν εκείνοι!

Κλείνω αυτό το μήνυμα που πραγματικά σας το γράφω από καρδιάς, διότι πολλά ακούω, διαβάζω και μου μεταφέρουν και προσωπικά νυν και παλαιότεροι φοιτητές μου περί του τι συμβαίνει και τι γίνεται με το ΕΑΠ. Για εμένα προσωπικά, όπως σας είχα αποκαλύψει και στην 1η μας ΟΣΣ το ΕΑΠ είναι ένα ίδρυμα στο οποίο οφείλω πολλά. Και στον ίδιο τον κ. Λιοναράκη ακόμη περισσότερα, δεδομένου ότι ως μεταδιδακτορική του φοιτήτρια δίπλα του διδάχθηκα αυτό το νέο μοντέλο εκπαίδευσης αλλά και τρόπο σκέψης τολμώ να πω. Και επειδή μπορεί να υπάρχουν πράγματα και διαδικασίες που δεν γνωρίζουμε, καλό είναι να είμαστε πάντα επιφυλακτικοί και κριτικοί σε ό,τι διαβάζουμε, πληροφορούμαστε ή μας μεταφέρουν ως εμπειρίες οι άλλοι. 

Εδώ είμαστε, μαζί να μάθουμε για αυτό το πολυμορφικό πεδίο της ΑεξΑΕ και να είμαστε σε θέση καλύτερα από άλλους να διακρίνουμε την ποιότητα σε προγράμματα σπουδών από απόσταση.

Παραμένω, επομένως, στο πλευρό σας με πολύ καλή διάθεση και κυρίως περιέργεια, γιατί μαζί σας μαθαίνω και ανακαλύπτω νέες οπτικές και εγώ.

Συνεχίστε, λοιπόν, τη μελέτη σας με την ίδια θετική διάθεση που αποπνέουν και τα μηνύματά σας και να έχετε Υγεία πάνω από όλα, δίχως περιττά άγχη! 

Με φιλικούς χαιρετισμούς,

Η καθηγήτρια-σύμβουλός σας,

Αδαμαντία Σπανακά»

 

Αν βρίσκεστε σε αυτό το σημείο του κειμένου, σημαίνει ότι βρήκατε τον χρόνο να διαβάσετε όλα τα παραπάνω και να καταλάβετε (ευελπιστώ) το σύνθημα που σήμερα -μια δύσκολη πολιτικά ημέρα και ταυτόχρονα μία μέρα μετά τη συμβολική ενωτική ημερομηνία της χώρας μας- μεταφέρω εδώ, σε εκπαιδευτικό επίπεδο.

Πραγματικά, έχοντας συνεργαστεί από διαφορετικά πόστα με αυτό το Ίδρυμα, είμαι ακόμη και τώρα αισιόδοξη, ότι κάτι θα αλλάξει τελικά και ότι θα πάρει τον δρόμο και την αξία που του αρμόζει. Πιστεύω ότι δεν μπορεί να γίνει αλλιώς, διότι αυτό είναι απαίτηση των χιλιάδων φοιτητών του που φέτος η αλήθεια είναι, όπως προανέφερα, ότι ζορίστηκαν πολύ στο ξεκίνημά τους.

Αυτό το ‘ζόρισμα’, όμως, σηματοδοτεί και την ευκαιρία για το ΕΑΠ να αφουγκραστεί τις ανάγκες των χιλιάδων φοιτητών του και σε νέα βάση, διδασκόμενο το ίδιο από το παρελθόν του και από τις αποδεδειγμένα καλές μέχρι τώρα πρακτικές του (που τις μιμούνται τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό, είτε σε επίπεδο συμβατικής εκπαίδευσης είτε και σε όσους νομίζουν και διαφημίζουν δήθεν εξ αποστάσεως εκπαιδευτικές υπηρεσίες με μία μαζικότητα που από μόνη της και με τον τρόπο που εφαρμόζεται καμία σχέση δεν έχει με ποιοτική μάθηση). Το ΕΑΠ όμως μπορεί να μάθει κυρίως από τα λάθη του, ώστε να χαράξει νέες στρατηγικές. Μπορεί να ακούγεται βαρύγδουπο, ωστόσο αναφέρομαι σε απλές στρατηγικές ποιότητας και συγκεκριμένα σε στρατηγικές που επιβάλλουν να αναδείξει το ΕΑΠ την κουλτούρα του με βάση συγκεκριμένες και μετρήσιμες αρχές. Οι αρχές αυτές δεν είναι ανάγκη να είναι πολλές. Για μένα, αν με ρωτήσετε, θα σας αναφέρω εδώ μόνο δύο:

  1. Τήρηση ή και επικαιροποίηση (όπου οι νέες συνθήκες και ανάγκες το απαιτούν) κανονισμών που το ίδρυμα έχει προ πολλού συντάξει και υπάρχουν ελεύθερα προσβάσιμοι προς όλους (σε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών) μέσω του διαδικτύου
  2. Ενημέρωση όλων με λόγια απλά τόσο του τι σημαίνει σπουδάζω από απόσταση όσο και (πολύ περισσότερο) του τι σημαίνει διδάσκω από απόσταση.

Και όλα αυτά με μία βασική προϋπόθεση: την Ηγεσία που μετασχηματίζει, σέβεται και αφουγράζεται όλα τα επίπεδα του συστήματος που εποπτεύει, ώστε να λαμβάνει και να υλοποιεί τις αναγκαίες αποφάσεις με γνώμονα την εφαρμογή ενός κοινού οράματος για το σύστημα-Ίδρυμα του οποίου ηγείται. Αρκεί βέβαια αυτό το όραμα να υπάρχει και να είναι και κοινό.

Ζητάω πολλά;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *